رژیم درمانی کوتاه مدت با پروبیوتیک ممکن است علائم نقرس و بیماری کلیوی مرتبط با آن را بهبود بخشد

4 اکتبر 2019 - تحقیقات جدید نشان می دهد که یک رژیم درمانی اختصاصی با پروبیوتیک ممکن است علائم نقرس، بیماری کلیوی مرتبط با نقرس و سایر علائم سندرم متابولیک را بهبود بخشد. این تحقیق در نشست انجمن فیزیولوژی آمریکا(APS) ارائه شد.

نقرس نوعی آرتروز است که در اثر تجمع کریستالهای اسید اوریک در اطراف مفاصل ایجاد می شود. بدن اسید اوریک را در هنگام تجزیه ی پورین ها( ترکیبی که در بسیاری از غذاها وجود دارد) تولید می کند. افزایش سطح اسید اوریک در خون (هایپریوریسمی) با نقرس همراه است، همچنین تجمعات سختی از این کریستال ها (tophi) ممکن است در زیر پوست در اطراف مفاصل آسیب دیده تشکیل شود. مطالعات نشان داده است که نقرس با التهاب مزمن و چاقی مرتبط است، -دو بیماری که به سندرم متابولیک کمک می کنند-. سندرم متابولیک گروهی از عواملی است که خطر ابتلا به دیابت  بیماری های قلبی و سکته را افزایش می دهد.

نویسنده ی اول این مقاله، پرفسور Rostyslav Bubnov  از موسسه ی میکروبیولوژی و ویروس شناسی Zabolotny ، در آکادمی ملی علوم اوکراین گفت: نقرس یک بیماری خطرناک است که کم تر تشخیص داده می شود. با این حال، تعریف سندرم متابولیک شامل نقرس نمی شود، اگرچه نقرس یک اختلال متابولیک شدید و شایع است که منجر به نارسایی کلیوی می شود.

تیم تحقیقاتی Bubnov، اثرات پروبیوتیک درمانی را در بزرگسالان چاق، مبتلا به نقرس و بیماری کلیه مرتبط با نقرس مورد بررسی قرار دادند. پروبیوتیک ها، باکتریها و مخمرهای زنده ای هستند که باکتریهای "خوب" را در دستگاه گوارش، دوباره احیا می کنند. ماست، غذاهای تخمیر شده و برخی مکمل های غذایی حاوی پروبیوتیک ها هستند. تحقیقات گذشته نشان می دهد که پروبیوتیک ها باعث کاهش التهاب در بدن و بهبود متابولیسم ضعیف قند و اسید اوریک می شوند.

در این مطالعه، نوع پروبیوتیک های تجویز شده بر اساس علائم مربوط به هر داوطلب شخصی سازی شد. محققان حداقل مقدار توصیه شده ی استاندارد برای پروبیوتیک ها (100 میلیون واحد تشکیل کلونی) را برای شرکت کنندگان تجویز کردند. پس از 10 روز پروبیوتیک درمانی، سلامت داوطلبان بهبود یافت. آنها موارد زیر تجربه کردند:

· فشار خون پایین تر،

· کاهش وزن،

· کاهش چربی شکمی و دور کمر،

·  کاهشسایز ضایعات و بافت اسکار در کلیه ها،

· کاهش اندازه توفی،

· سطح طبیعی اسید اوریک و کراتینین در خون.

محققان نوشتند: درمان با پروبیوتیک کوتاه مدت که بر اساس علائم مربوط به هر داوطلب شخصی سازی شده بود، برای درمان علائم [سندرم متابولیک] و هایپریوریسمی مؤثر است و می تواند عملکرد و ساختار کلیه ها را که در اثر نقرس آسیب دیده اند، با موفقیت بهبود بخشد. Bubnov توضیح داد: افراد مبتلا به نقرس ممکن است با خوردن ماست یا مصرف یک مکمل پروبیوتیک بدون نسخه بتوانند به همان نتیجه برسند، اما احتمالاً با یک رویکرد شخصی، اثربخشی این درمان بیشتر خواهد بود.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20191004/Short-term-probiotic-therapy-regimen-may-improve-symptoms-of-gout-kidney-disease.aspx